FAQ - Akumulatory trakcyjne - pytania
Akumulatory Trakcyjne i najczęściej zadawane pytania
Wszystko, Co Musisz Wiedzieć o Ich Działaniu, Eksploatacji i Regeneracji -
Akumulatory trakcyjne to serce wielu maszyn przemysłowych – od wózków widłowych, przez maszyny czyszczące, aż po pojazdy specjalistyczne. Ich niezawodność i długa żywotność są kluczowe dla efektywności pracy. Przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, aby pomóc Ci zrozumieć ich działanie, wybrać odpowiedni model, właściwie eksploatować i rozważyć regenerację.
Zachęcamy także do pisania do nas, jeśli nie znajdziecie Państwo na naszej stronie odpowiedzi na nurtujące pytania. Zapraszamy zatem do kontaktu.

1. Akumulatory trakcyjne: Serce przemysłowych maszyn – co musisz o nich wiedzieć?
Akumulator trakcyjny to zaawansowane urządzenie magazynujące energię elektryczną, zbudowane z szeregowo połączonych ogniw. Ogniwo to podstawowy element akumulatora, generujący napięcie elektryczne (ok. 2V w technologii kwasowo-ołowiowej). Każde ogniwo zawiera płyty (dodatnią i ujemną) zanurzone w elektrolicie – elektrolit to przewodzący prąd roztwór (ciecz lub żel) wewnątrz ogniwa, kluczowy dla reakcji chemicznych. Może być to ciecz (w przypadku ogniw kwasowo-ołowiowych typu PzS, PzB) lub żel (akumulatory GEL).
PzS i PzB co to jest?
PzS/PzB to oznaczenia typów ogniw kwasowo-ołowiowych stosowanych w bateriach trakcyjnych, różniących się m.in. kształtem płyt. Całość umieszczona jest w wytrzymałej, kwasoodpornej skrzyni. Akumulatory trakcyjne zostały zaprojektowane do pracy w cyklach głębokiego rozładowania i ładowania, co odróżnia je od standardowych akumulatorów samochodowych. Ogniwa typu PzS i PzB, dzięki zastosowaniu płyty pancernej dodatniej i pastowanej ujemnej oraz innowacyjnych separatorów kopertowych, charakteryzują się wysoką trwałością. Płyta pancerna to typ płyty dodatniej, charakteryzujący się zwiększoną wytrzymałością i żywotnością dzięki specjalnej konstrukcji z rurkami.
Czym jest płyta pastowana w bateriach trakcyjnych?
Płyta pastowana to typ płyty (zwykle ujemnej, czasem dodatniej), gdzie masa aktywna jest wprasowana w kratkę; jest mniej trwała niż płyta pancerna.
Czym są separatory?
Separatory kopertowe to elementy izolacyjne umieszczone między płytami w ogniwie, zapobiegające zwarciom wewnętrznym i utrzymujące masę aktywną; mają formę „koperty” otaczającej płytę.
Cykle ładowania
Żywotność baterii trakcyjnych mierzona jest w „cyklach”. Baterie trakcyjne w technologii płyty pancernej z elektrolitem ciekłym osiągają trwałość około osiąga 1500 cykli ładowania zgodnie z normą IEC 254. Cykl ładowania to jeden pełny cykl pracy akumulatora, obejmujący rozładowanie i ponowne naładowanie. IEC 254 (EN 60 254-1 / IEC 254-1) to międzynarodowa norma określająca wymagania dla akumulatorów trakcyjnych, w tym ich trwałość cykliczną.
2. Akumulatory trakcyjne w akcji: Gdzie pracują najczęściej?
Akumulatory trakcyjne znajdują szerokie zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebne jest niezawodne zasilanie dla maszyn elektrycznych pracujących w wymagających warunkach przemysłowych. Najczęściej spotkasz je w:
- Wózkach widłowych
- wszelkiego rodzaju wózkach unoszących i kompletujących
- Maszynach czyszczących
- Podnośnikach
- Wózkach golfowych
Maszynach do wygładzania lodu (tzw. „rolby”).
Są niezbędnym elementem wyposażenia magazynów, centrów logistycznych, hurtowni i zakładów produkcyjnych, zapewniając ciągłość i wydajność pracy.

3. Wybór idealnej baterii trakcyjnej: Na jakie parametry zwrócić uwagę?
Dobór odpowiedniego akumulatora trakcyjnego jest kluczowy dla prawidłowego działania maszyny i optymalizacji kosztów. Najważniejsze parametry, które należy wziąć pod uwagę, to:
- Napięcie (V): Musi być zgodne z wymaganiami urządzenia.
- Pojemność (Ah – Amperogodziny): Określa ilość energii, jaką akumulator może dostarczyć. Odpowiednia pojemność gwarantuje wymagany czas pracy maszyny na jednym ładowaniu.
- Technologia wykonania: Decyduje o konstrukcji i właściwościach akumulatora (np. kwasowo-ołowiowy PzS/PzB z ciekłym elektrolitem, GEL z żelem).
- Wymiar i waga: Akumulator musi fizycznie pasować do dedykowanej komory w maszynie. Inne istotne czynniki to rodzaj zastosowanych płyt (pastowane vs. pancerne – patrz niżej) oraz renomę producenta, co wpływa na jakość wykonania i trwałość ogniw.
4. Żywotność akumulatora trakcyjnego: Co ją wydłuża, a co skraca?
Trwałość akumulatora trakcyjnego nie jest wartością stałą i zależy od wielu czynników, przede wszystkim od prawidłowej eksploatacji i konserwacji. Długa żywotność akumulatora, sięgająca nawet 1500 cykli ładowania, jest możliwa przy właściwym użytkowaniu. Kluczowe dla przedłużenia życia baterii jest:
- Terminowe ładowanie: Unikaj głębokiego rozładowania poniżej 20-30% pojemności. Głębokie rozładowanie to rozładowanie akumulatora poniżej bezpiecznego, zalecanego poziomu, co jest szkodliwe dla jego żywotności. Najlepiej rozpocząć ładowanie od razu po zakończeniu pracy lub gdy poziom naładowania zbliża się do minimum. Zbyt długie czekanie z ładowaniem po rozładowaniu grozi szkodliwym zasiarczeniem płyt. Zasiarczenie to proces powstawania twardych kryształów siarczanu ołowiu na płytach akumulatora, utrudniający przepływ prądu i będący częstą przyczyną awarii.
- Unikanie przeładowania: Stosowanie odpowiednich ładowarek i kontrolowanie czasu ładowania zapobiega przegrzewaniu i uszkodzeniom. Przeładowanie to ładowanie akumulatora zbyt długo lub zbyt wysokim prądem/napięciem, co może prowadzić do uszkodzenia ogniw.
- Regularne przeglądy: Konserwacja zgodna z instrukcją producenta, w tym kontrola i korekta poziomu elektrolitu, jest niezbędna.
- Właściwa temperatura: Unikaj ładowania i eksploatacji w ekstremalnych warunkach temperaturowych.
- Jakość wykonania: Typ konstrukcji ogniw, w szczególności rodzaj płyt (pastowane vs. pancerne), ma fundamentalne znaczenie dla liczby cykli ładowania, które bateria jest w stanie wytrzymać.
Jednym z najważniejszych czynników wydłużających życie baterii jest stały i regularny serwis baterii trakcyjnych. Jeśli ważne jest dla Ciebie zredukowanie kosztów oraz wydłużenie życia baterii trakcyjnej skontaktuj się z JJA.
5. Płyta pastowana vs. pancerna: Która technologia zapewni dłuższą pracę akumulatora trakcyjnego?
Rodzaj płyty dodatniej ma ogromny wpływ na żywotność i wytrzymałość akumulatora trakcyjnego.
- Płyta pastowana: Masa aktywna jest wprasowana bezpośrednio w kratkę płyty. Masa aktywna to materiał (głównie tlenki ołowiu) na płytach, który ulega przemianom chemicznym podczas pracy, generując energię. Baterie z płytami pastowanymi są tańsze, ale ich żywotność jest znacznie krótsza – zazwyczaj około 500 cykli. Często stosowane w maszynach o niższej intensywności pracy.
- Płyta pancerna: Masa aktywna otacza pręty rdzenia płyty w specjalnych tkanych rurkach. Te specjalne rurki otaczają pręty rdzenia w płytach pancernych, utrzymując masę aktywną, która wtłoczona jest w tę przestrzeń. Technologia ta, często wykorzystująca napełnianie na mokro, znacząco zwiększa wytrzymałość mechaniczną płyty. Napełnianie na mokro to nowoczesna technologia produkcji płyt pancernych, polegająca na wprowadzeniu masy aktywnej w formie pasty do rurek. Akumulatory z płytami pancernymi są droższe (o ok. 30-40%), ale oferują żywotność na poziomie 1200–1500 cykli. Zalety płyty pancernej:
- Zwiększona odporność na wibracje.
- Zwiększona odporność na gazowanie. Gazowanie to wydzielanie się gazów (wodoru i tlenu) podczas ładowania.
- Zwiększona odporność na opadanie masy czynnej. Opadanie masy to proces odrywania się masy aktywnej od płyt, zmniejszający pojemność i mogący powodować zwarcia.
- Zmniejszone ryzyko zwarć wewnętrznych. Zwarcia wewnętrzne to niepożądane połączenia elektryczne między płytami wewnątrz ogniwa, prowadzące do szybkiego rozładowania lub uszkodzenia.
- Znacznie większa liczba cykli ładowania/rozładowania. Inwestycja w baterię z płytą pancerną, mimo wyższego kosztu początkowego, zazwyczaj zwraca się dzięki jej wielokrotnie dłuższej żywotności. W akumulatorach z ciekłym elektrolitem (PzS, PzB) można wizualnie sprawdzić typ płyt – płyta ujemna (pastowana) jest cieńsza i szara, płyta dodatnia (brązowa) będzie znacznie grubsza, jeśli jest pancerna, niż gdyby była pastowana.
6. Prawidłowa eksploatacja i konserwacja baterii trakcyjnej: Klucz do długiej i bezproblemowej pracy
Aby zapewnić długą i bezawaryjną pracę akumulatora trakcyjnego, niezbędne jest przestrzeganie zasad prawidłowej eksploatacji, najlepiej przez przeszkolony personel. Kluczowe aspekty to:
- Ładowanie w dedykowanym miejscu: Wyznacz oddzielne pomieszczenie do ładowania, pozbawione materiałów łatwopalnych.
- Zapewnienie wentylacji: Podczas ładowania wydziela się wodór, dlatego miejsce ładowania musi być dobrze wentylowane, aby uniknąć gromadzenia się wybuchowych gazów.
- Unikanie źródeł ognia: Nigdy nie pal i nie wykonuj prac generujących iskry (np. spawanie) w pobliżu ładowanych akumulatorów.
- Kontrola poziomu elektrolitu: W akumulatorach kwasowo-ołowiowych z ciekłym elektrolitem należy regularnie sprawdzać i w razie potrzeby uzupełniać poziom elektrolitu (wodą destylowaną/demineralizowaną) po zakończeniu ładowania.
- Przestrzeganie zaleceń producenta: Zawsze zapoznaj się ze szczegółową instrukcją obsługi i zakresem przeglądów dla danego typu akumulatora.
7. Jak prawidłowo ładować akumulator trakcyjny? Poradnik i metody ładowania
Właściwe ładowanie ma fundamentalne znaczenie dla żywotności i wydajności baterii. Oprócz ogólnych zasad (ładowanie od ok. 20%, unikanie przeładowania), warto znać metody ładowania:
Rozróżniamy dwie główne metody ładowania:
- Ładowanie metodą stałego natężenia prądu (I):
- Akumulatory podłącza się do prostownika o napięciu zgodnym z napięciem baterii.
- Metoda jednostopniowa: Ładowanie stałym prądem o wartości ok. 9A na każde 100Ah pojemności (C5h) aż do oznak pełnego naładowania. C5h to pojemność akumulatora zmierzona dla 5-godzinnego tempa rozładowania; jest to standardowa jednostka pojemności dla akumulatorów trakcyjnych. Czas ładowania wynosi ok. 16,5 godziny.
- Metoda dwustopniowa:
- I stopień: Ładowanie większym prądem, np. 30A na każde 100Ah pojemności (dla C5h), do momentu rozpoczęcia intensywnego gazowania, czyli do napięcia ok. 2,4V na ogniwo.
- II stopień: Redukcja prądu do wartości ok. 5A na każde 100Ah pojemności (dla C5h) aż do oznak pełnego naładowania.
- Całkowity czas ładowania metodą dwustopniową wynosi ok. 8-12 godzin.
- Ładowanie metodą stałego napięcia (U):
- Wymaga źródła prądu stałego o napięciu ok. 2,78V pomnożone przez ilość ogniw w baterii.
- Źródło musi zapewnić ograniczenie początkowego prądu ładowania do wartości ok. 0,167 razy pojemność 5h baterii (C5h).
- Czas ładowania tą metodą wynosi ok. 9 godzin.
Oznaki pełnego naładowania: Akumulator uważa się za naładowany, gdy w ciągu ostatnich dwóch godzin ładowania prądem o stałej wartości, napięcie akumulatora i gęstość elektrolitu pozostają stabilne (po uwzględnieniu zmian temperatury), a dodatkowo występuje intensywne gazowanie na płytach obu biegunowości.
Zawsze używaj ładowarki dedykowanej do typu i napięcia Twojej baterii, stosując odpowiednią metodę ładowania.
8. Regeneracja baterii trakcyjnych: Kiedy jest możliwa i opłacalna?
Regeneracja to kompleksowy proces mający na celu przywrócenie sprawności zużytego akumulatora trakcyjnego i wydłużenie jego żywotności. Nie każda bateria nadaje się do regeneracji. Potencjał regeneracyjny zależy w dużej mierze od jej aktualnego stanu technicznego, stopnia zużycia ogniw oraz obecności ewentualnych nieodwracalnych uszkodzeń (np. zwarć wewnętrznych, pękniętych obudów ogniw).
Kluczowym etapem jest wstępna, szczegółowa diagnostyka akumulatora, obejmująca oględziny, pomiary gęstości elektrolitu, badania termiczne i testy pojemności. Diagnostyka wstępna to pierwszy etap serwisu, polegający na kompleksowym sprawdzeniu stanu technicznego i ocenie możliwości naprawy/regeneracji. Dopiero po diagnozie można ocenić możliwość i opłacalność procesu regeneracji, który może obejmować np. desulfację.
Desulfacja to proces mający na celu wyprowadzenie kryształów siarczanu ołowiu z płyt.
9. Ile czasu zajmuje regeneracja akumulatora trakcyjnego?
Czas potrzebny na przeprowadzenie regeneracji jest zmienny i zależy od wielu czynników, takich jak wielkość i typ baterii, a przede wszystkim stopień jej zużycia i zakres wymaganych prac. Zazwyczaj proces ten trwa od 3 do 7 dni roboczych. Serwis baterii trakcyjnych firmy JJA, dokłada starań, aby zminimalizować czas przestoju maszyny w Państwa firmie.
10. Regeneracja baterii żelowych (GEL): Czy to ma sens?
Doświadczenie serwisowe pokazuje, że regeneracja baterii żelowych (GEL), w przeciwieństwie do tradycyjnych baterii kwasowo-ołowiowych z ciekłym elektrolitem (PzS/PzB), zwykle nie przynosi trwałych i satysfakcjonujących efektów. Wynika to ze specyfiki konstrukcji i chemii ogniw żelowych. Z tego powodu większość profesjonalnych serwisów nie oferuje usługi regeneracji baterii GEL lub odradza ją jako nieopłacalną na dłuższą metę.
11. Co zrobić, gdy moja bateria wymaga regeneracji?
Najlepiej skontaktować się z nami telefonicznie lub mailowo. Omówimy objawy, poprosimy o podanie podstawowych parametrów baterii, a następnie umówimy transport lub wizytę w naszym serwisie w celu diagnostyki akumulatora trakcyjnego i wyceny regeneracji baterii trakcyjnej.
12. Twoja bateria potrzebuje regeneracji? Dowiedz się, co dalej
Jeśli zauważasz spadek pojemności baterii, krótszy czas pracy maszyny, problemy z ładowaniem lub inne niepokojące objawy, prawdopodobnie Twoja bateria wymaga diagnostyki i potencjalnej regeneracji.
Najlepszym pierwszym krokiem jest kontakt z nami. Omówimy zaobserwowane objawy, poprosimy o podstawowe parametry baterii (typ, napięcie, pojemność, rok produkcji), a następnie ustalimy najwygodniejszy sposób dostarczenia akumulatora do naszego serwisu (np. transport własny, odbiór przez nasz transport) w celu przeprowadzenia dokładnej diagnostyki i przygotowania szczegółowej wyceny potencjalnej regeneracji.
13. Koszt baterii trakcyjnej: Ile zapłacisz za nową, a ile za używaną?
Koszt zakupu akumulatora trakcyjnego jest znaczącą inwestycją i zależy od wielu czynników, w tym od parametrów technicznych (napięcie, pojemność), technologii wykonania (typ płyt, producent) oraz stanu technicznego (nowy vs. używany). Orientacyjne ceny mogą się kształtować następująco:
- Nowe akumulatory trakcyjne wysokiej jakości: od 12 000 zł do 15 000 zł i więcej, w zależności od specyfikacji. Nowa bateria to gwarancja pełnej żywotności i najdłuższego okresu eksploatacji.
- Używane akumulatory trakcyjne: od 4 500 zł do 8 000 zł. Używane baterie mogą być opcją budżetową, ale ich żywotność jest już częściowo wykorzystana. Zawsze warto sprawdzić stan techniczny używanego akumulatora przed zakupem.
Pamiętaj, że cena początkowa to tylko część kosztów – kluczowy jest całkowity koszt eksploatacji, na który wpływa trwałość baterii (np. wybór płyt pancernych oznacza wyższy koszt początkowy, ale niższy koszt w przeliczeniu na cykl pracy dzięki znacznie dłuższej żywotności).
14. Ogniwa Trakcyjne
Projektowane z myślą o intensywnej pracy w sektorze przemysłowym i elektromobilności, baterie trakcyjne stanowią fundament zasilania. Ich wyjątkowa wytrzymałość, poświadczona niezawodnością działania w trudnych warunkach, idzie w parze ze stałą, pewną energią, którą dostarczają. Wybierając te dedykowane jednostki energetyczne, inwestujesz w optymalną efektywność i długowieczność swojego wyposażenia.
OGNIWA 2V Z DODATNIA PŁYTĄ PANCERNĄ
Cechy techniczne Ogniw i Baterii Trakcyjnych:
- Płyta dodatnia pancerna
- Płyta ujemna pastowana
- Elektrolit – kwas siarkowy 1,28 g/cm3
- Obudowa i pokrywa ogniw – Polipropylen
- Łączniki – całkowicie izolowane kable miedziane zgodne z normą DIN
- Ogniwa zgodnie z normą DIN 60254
Zastosowanie:
- Wózki widłowe
- Wózki platformowe
- Ciągniki elektryczne
- Wszelkiego rodzaju „paleciaki”, wózki unoszące